سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حق وباطل تیغی دولبه

                         غدیر؛ روز شناخت حق ازباطل

عید غدیر مبارک

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله -  در اجتماع 70 - 130 هزار نفری غدیر خلیفه و

جانشین خود را به عنوان سمبل - الگو و اصطلاحاً امام معرفی می فرمایند.

چرا که امام به معنی تراز است که ناصافی ها را نشان می دهد . در یکی از

فرازهای خطابه صفحه 72 جمله جالبی وجود دارد:

« فهو الذی یهدی الی الحق و یعمل به و یزهق الباطل و ینهی عنه »

پیامبر در این قسمت هم حق و هم باطل را مورد تأکید قرار می دهند

در این عبارت این جملات را نتیجه می شود که علی - علیه السلام - مجسمه ی

صراط المستقیم است و یک راه بیشتر نیست و کوتاه ترین و ..... راه است .

صد در صد حق و باطل مورد شناسایی حضرت است . شناخت حق و باطل

خود از عمل کردن آن مهمتر است زیرا اگر کسی حق و باطل را نشناسد چگونه

می خواهد به آن ها عمل کند . پس نتیجه می گیریم شناخت حق و باطل از

طریق شناخت امام است .

« من مات و لم یعرف امام زمان مات میتة الجاهلیة »

پس ، اگر کسی امامش را بشناسد یعنی حق را شناخته . امام حق است و بعد ازآن باطل .

« فإذا بعد الحق ان الضلال ( بعد از حق جز گمراهی نیست ) »

هنگامی که امام شناخته شد ( یعنی حق شناخته شد ) پس باید به آن عمل کرد

( دستورات امام ) و پس از شناخت باطل ، باید از آن دوری گزید . امام هم حق را

می شناسد و اول عامل است و هم باطل را می شناسد و اول از آن است .

نتیجه : پیامبر با این تذکر غیر مستقیم این مطلب را عنوان کردند که ابتدا حق

را باید شناخت ( امام ) به دستورات او عمل کرد و باطل را نیز شناخته و از

او دور می کنیم و همواره این صفت حق شناسی را و عمل به آن را سر لوحه ی

خود قرار داده که حق را بشناسیم و به آن عمل کنیم و پس از شناخت باطل از آن

دوری  می کنیم .

منبع اصلی

سایت خطابه غدیر، بخش درس های خطابه