سفارش تبلیغ
صبا

حق وباطل تیغی دولبه


ســـــــــاده دل
اکبر پایندان
►▌ استان قدس ▌ ◄
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
اهل البیت[علیهم السلام]
گل باغ آشنایی
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
سرچشمه عدالت و فضیـلت ؛ امام مهــدی علیه السلام
سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
سرچشمـه فصـاحت و بلاغت
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
بهانه
برترین لحظه ها
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
*تنهایی من*
طراوت باران
منو وتووقاصدک
تنهایی......!!!!!!
###@وطنم جزین@###
اطلاعات عمومی
تنهای93
نگاهی نو به مشاوره
هستی تنهاااااا.....
سارا احمدی
معیار عشق
طب سنتی@
ققنوس...
.: شهر عشق :.
منادی معرفت
رویای شبانه
ان سالهای دوست داشتنی
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
پیامنمای جامع
بادصبا
ایران اسلامی

upturn یعنی تغییر مطلوب
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
ღღتبسمـــــیـ بهـ ناچارღღ
ماتاآخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
گیسو کمند
در سایه سار ولایت
منتظر مفرد مذکر غایب
ارمغان تنهایی
دوستدار علمدار
گیاهان دارویی
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
ღღتنهاییღღ
بغض تلخ
*bad boy*
فرمانده آسمانی من
با تو زندگی-بی تو مرگ
*•. .•* *•.kafe tanhaei man.•* *•. .•*
بلوچستان
دل شکسته
یکی هست تو قلبم....
♥ღ تنــــهایــــی من ღ♥
یامهدی
دل نوشته
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
عشق
❤ قــــلـــــب هــــای آبـــــی انــاری ❤
اسیرعشق
دل پرخاطره
ترخون
Manna
دریایی از غم
Deltangi
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
عکس و مطلب جالب و خنده دار
مشکات نور الله
ღقلبــــــی بــه بلـــندای مــــــــــــــاهღ
شـــــــیـــشـــــه ی نــــــــــــازک دلـــــــــــــــــــتنگی
غدیریه
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
نفس
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
خنده بازار
اصلاحات
گل خشک
جیغ بنفش در ساعت 25
نت سرای الماس خانلق
گذری به نام امام نقی علیه السلام
هرکس منتظر است...
جایی برای خنده وشادی و تفریح
profosor
گروه اینترنتی جرقه ایرانی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
باور من......!!!
Tarranome Ziba
دختر و پسرای ایرونی
ستاره سهیل
غزلیات محسن نصیری(هامون)
عاشق فوتبال20
wanted
دلتنگـــــــــــــــ همه شمـــــــــــــــــــا....
یه کم فکر کنیم...!
Hunter
آتیه سازان اهواز
♥تاریکی♡
کشکول
به یادتم
دوستانه
« « عاشقی » »
نمی دونم بخدا موندم
کشاورزی نوین
تینا!!!!
نقاشی های الیکا یحیایی
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
نــــــا کجــــــا آبـــــــاد دل مــــن ...
بوی بهشت
شاسوسا
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل نوشته های یک دیلامی
خیارج سرای من است
YAS
یک عاشقانه ی ساده برای من......
یار کارگر
مهندس مقداد درخشان
بیخیال همه حتی زندگیم
عمو همه چی دان
آسمانی ها
دخترونه
داش هادی
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
دل شکسته
*(حرفهای نگفته)*
یاور 313
ghamzade
برترین موبایل های دنیا
دلنوشته های یه عاشق!
تینا
صدای مردم نی ریز
♥ღردپای عشق♥ღ
معماری نوین
قوطی عطار
دست در دست دوست
مقاله های تربیتی
پیامبران عفاف
ASIAN MARADONA
شیطونک
vagte raftan
هیئت کوهنوردی شیروان
مناجات با عشق
مسعود رضانژاد فهادانـ
از یک انسان
واصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل
صداقت
تَرَنّم عفاف
میخانه عشق
راهی نمانده
کسب در آمد آسان از اینترنت
javani
هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه
نـــابترینـــــــــــــــــها
بسوی ظهور
اس ام اس
به نام آنکه مسی را آفرید تا رونالدو بی سرور نماند...
جهاد ولایت
پسران فراتر از گل
Justin & Selena Fans
شهدا شرمنده ایم
آزادی بیان
دو رکعت عشق
شاید طنز شاید...
دکتر علی حاجی ستوده
خوشه پروین
عاشق فوتبال
شیرین وفرهاد
هنوزم عاشقتم
نگارشهای نگار
امانتدار امام
تدریس تضمینی دروس حسابداری هنرستان و کارودانش
جالب انگیزناک
معماری
✤ مـعـبـد شـائــولــیــن ✤
✘ niloo bitch
زنگ تفریح
****
حادثه منا
به یادتم
هسته گیر آلبالو
بیتوته
برلیان
با یِ لبخند ملیح

تقابل حق و باطل

مواجهه حق و باطل، رویارویى دو ساختار مفهومى‏

 

   مفهوم درگیرى دو جناح حق و باطل صرفاً رویارویى فیزیکى نیست، بلکه سخن از مواجهه

دو نظام در سطوح مفاهیم، ساختار ها و محصولات با دو فرهنگ و دو سازوکار متفاوت است.

 

 تقابل تاریخى دو جناح، لازمه توسعه قرب‏

 

   علت آنکه دیروز و امروز هیاهوى جنگ حق و باطل عالم گیر بوده است و از دو جبهه

با دو نرخ شتاب و دو سازوکار متفاوت سخن به میان مى‏آید، وجود اختیار انسانى با هدف

زمینه‏ سازى براى توسعه دائمى و تاریخى در دو جهت الهى و غیرالهى است، و البته نیاز

متفاوت انسانى نیز در همین عرصه زاده مى‏شود، رشد مى‏کند و به بالندگى یا افول مى‏رسد.

موجودى که احساس نیاز نکند و یا نظام خود را براى توسعه قرب ساماندهى ننماید، هیچ‏گاه

به تناسبات خلقت گردن نخواهد گذاشت و این همان معناى آن آیه کریمه قرآن است

که مى‏فرماید:کَلّا اِنّ الْاِنْسانَ لِیَطْغى‏ اَنْ رَاهُ اسْتَغْنى‏.(1) انسان ناسپاس به محض

‏احساس کاذبِ استغنا سر به نافرمانى مى‏زند و نظام جدیدى از نیاز و ارضا را با

کارآمدىِ متفاوت طراحى مى‏کند و نهایتاً نوعى دیگر از مناسک پرستش را رقم مى‏زند.

بدیهى است سرعت و دقت و تأثیر این مجموعه خودساخته که بر خردورزى کفرآلود

نیز استوار است، با مجموعه مبتنى بر وحى کاملاً متفاوت خواهد بود.

آن مجموعه کفرآلود با ولایت نار که حاکم بر آن است، هیچ‏گاه نخواهد توانست مسیر

کلى تاریخ را تغییر دهد، اما مى‏تواند در این روند تأثیر بگذارد و در عین حال سبب بلا

و امتحان و نهایتاً شکوفایى هر چه بیشتر مجموعه مقابل شود که بر عملکردش حکم عقلِ

متعبد استوار است. البته کم نیستند انسانهایى که به ظاهر در جامعه کفرآلود زندگى مى‏کنند،

اما هیچ‏گاه به پرچم کفر گردن نمى‏گذارند. ایشان براساس آموزه‏ هاى دینى، در نهایتْ اهل

نجات‏ اند.

همچنان‏که کم نیستند شهروندان منافق‏ سیرت جامعه اسلامى که هیچ‏گاه قلباً به رایت حق گردن

نگذارده ‏اند و احیاناً تا برخى از مراتب هرم قدرت نظام اسلامى نیز پیش آمده‏ اند. ایشان براساس

همان آموزه‏ها، در نهایتْ اهل عذاب‏ اند.

 

 تأسیس دو فلسفه تاریخ و علم، پیش‏ درآمد جنبش نرم‏ افزارى‏

 

 ساختار و تناسبات دو نوع جامعه و، ضرورتاً، دو تمدن الهى و مادى در چنان فاصله‏ اى از

هم قرار دارند که خدا و شیطان در دو افق معنوى از یکدیگر واقع‏ اند. خداوند بر این حکمت

جهان را آفرید که شیطان نیز با اعوان خود قادر باشد شکلى متفاوت از تناسبات، قوانین و

معادلات را تأسیس کند و به یارگیرى از جامعه الحادى یا الهى بپردازد. همین مقدور براى جناح

حق نیز فراهم است و نتیجه آن، تقابل دائمى هر دو جناح در طول تاریخ است. در حقیقت هر

دو گروه قادرند سازوکارى را براى تولید علم و فناورى تعریف کنند، اما حتماً اصول موضوعه‏ ها

و، در نتیجه، محصولات علمى و تکنیکى آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود و هر یک، از نوعى فلسفه

علم و فلسفه تاریخ براى مهندسى تمدن خود بهره مى‏جوید.(2)

 

    یکى از نقاط ضعف مهندسى تمدن الهى در طول تاریخ نداشتن تعریف جامعى از دو فلسفه علم

و تاریخ و پرداختن به این مبانى به‏ صورت عالمانه و عمیق است و قطعاً یکى از عللى که تمدن

الهى را از قافله تمدنهاى مادى عقب نگاهداشته است نبود رویکرد جدى عالمان دینى و

آکادمیسینهاى موحد بوده است. آنجا نیز که برخى از اندیشمندان جامعه اسلامى - خصوصاً

روشنفکران مسلمان و معاصر - نیم ‏نگاهى به این دو فلسفه کرده ‏اند، نوعاً با رویکردى منفى

و با تأثر از نهضت ترجمه، زبان اغیار در کام دوستان شده‏ اند و فرضیه ‏ها و تئورى دیگران را

به زبان قوم برگردانده‏ اند.

 

    متأسفانه دایره این نهضت علمى تنها به دو فلسفه بنیادین علم و تاریخ ختم نشده است و در

روبناها نیز به فلسفه، سیاست، زیست، اقتصاد، ریاضیات و... سرایت کرده است. طبعاً از درون

این فلسفه‏ هاى رنگارنگِ وارداتى شیوه‏ ها و منطق هاى نامأنوس با هنجارهاى جامعه الهى

تأسیس شده است که بیشتر به ساختار مادى شبیه است تا ساختار الهى. به بیان ساده ‏تر،

ضایعات جبران‏ ناپذیر نهضت ترجمه در علوم انسانى، اگر بیشتر از علوم پایه و تجربى نباشد،

قطعاً کمتر از آنها نیز نیست.

 

پی نوشت:

 

(1). سوره العلق، آیات 6 و 7.

 

(2). از کتب مفید در این زمینه که مى‏ تواند پژوهشگران را با مبانى

مادى تمدن غرب بیشتر آشناکند دو کتاب تاریخ و فلسفه، اثر ویل

دورانت، ترجمه عباس زریاب؛ و منطق اکتشافات علمى،

اثر پوپر، ترجمه حسین کمالى است.

 


ارسال شده در توسط بهروز