سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حق وباطل تیغی دولبه

نظر

         حق وباطل درکلام امیرالمومنین علی علیه السلام (2)

تابش‏نور اسلام نفوذ کرده و فرهنگ حیات بخش اسلام گسترش پیدا کند،با همین‏

مجموعه‏هاى فکرى نگه داشته تا با باطل مانوس‏تر و آشناتر باشند،و باطل را بهتراز

حق بشناسند،طبیعى است که منظور از شناخت همان آشنا بودن و مانوس‏بودن است

 نه معرفت و شناخت‏به معناى نظرى کلمه.

حضرت در خطبه 201 مى‏فرماید که:«ان فى ایدى الناس حقا و باطلا»دردست مردم

حقى است و باطلى،امیر المؤمنین بیان مى‏کند که اگر وقتى انسان‏دچار اشتباه مطلق

گرایى شود دچار انحراف خواهد شد،باید بداند که آنچه دردست مردم است همیشه

خوب یا بد،حق یا باطل آمیخته است،درست همان‏چیزى که گاه ما در جریانات سیاسى

 اجتماعى مى‏بینیم،در جریانات گروه‏ها،اقلیت‏ها،حزب‏ها و جریانات سیاسى معمولا

هوادارها و افراد عضو و پیرو،وگرفتار یک نوع مطلق گرایى هستند،وقتى که

صحبت از حزب خودشان،وگروه خودشان به میان مى‏آید،آن را مطلقا حق مى‏دانند،و

 لذا امیر المؤمنین‏مى‏فرماید:اصل را بر این بگذار که در دست مردم آنچه هست اعم از

 حق یا باطل‏با یکدیگر آمیخته است،تو باید حق را از باطل تمیز بدهى حق را بگیرى

و باطل‏را رها کنى.

 

ادامه مطلب...

نظر

موضوع بحث درمورد حق وباطل است

ابتدا امیر المؤمنین سلام الله علیه تناقضى را که در زندگى بشرى میان حق وباطل است

‏بیان مى‏کند،مى‏دانیم که از نظر تعریف فلسفى تناقض بین دو مفهوم ودو

 مقوله وقتی متصور است که جمعشان ممکن نیست و رفعشان هم همینطور

،یعنى یکى از اینها الزاما باید باشد،در این صورت ما بین وجود و عدم مى‏گوئیم

‏تناقض هست،یعنى یک چیز یاهست‏یا نیست،نمى‏شود هم باشد و هم نباشد

،ونمى‏شود هر دو هم باشد.

حال استمداد مى‏جوئیم از کتاب لغت،من(لسان العرب)را در فرصتى که‏بود

ملاحظه کردم،دیدم که حق و باطل را یکى از نظر مفهومى معنا مى‏کند یکى

‏از نظر مصادیق از نظرمفهومى مى‏گوید:«الحق نقیض الباطل‏»به بیان باطل

هم که‏مى‏رسد اولین مطلبش این است:«الباطل نقیض الحق‏»باطل به چیزى

 مى‏گوئیم که‏نقیض حق است،حق چیست؟

حق چیزى است که نقیض باطل است،پس‏حق چیست و باطل کدام است؟

باز از لغت استمداد مى‏جوئیم،در معنى لغوى وریشه‏اى حق مى‏گوید:

«حق یحق حقا اذا ثبت‏»حق به چیز ثابت مى‏گویند به چیزپایدار،به چیز

 استوار،محکم و متناقض آن مى‏شود باطل،باطل یک چیز و شى‏ء ناپایدار،

پوچ،و امر ضایع‏«بطل بطلانا اذا ضاع‏»وقتى باطل مى‏گویند که ضایع‏ است،

تباه است،پوچ است،هیچ است،پس از دیدگاه لغت،حق به طور کلى به‏امر

 و چیز ثابت و پایدار گفته مى‏شود،باطل در مقابل آن به چیز غیر

 ثابت،ناپایدارو غیر دائمى،موقت،گذرا و هر تعبیر دیگرى که مناسب باشد،گفته

 مى‏شود.

  ادامه مطلب...