سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حق وباطل تیغی دولبه

نظر

صراط حق انقلاب اسلامی 

صراط حق

 شعار «نه شرقی و نه غربی» ما، شعار اصولی انقلاب اسلامی در جهان گرسنگان و

مستضعفین بوده و ترسیم کننده سیاست واقعیِ عدم تعهد کشورهای اسلامی و

کشورهایی است که در آینده نزدیک و به یاری خدا اسلام را به عنوان تنها مکتب نجاتبخش

بشریت می‌پذیرند و ذره‌ای هم از این سیاست عدول نخواهد شد و کشورهای اسلامی ومردم

مسلمان جهان نباید وابسته به غرب و اروپا و امریکا و نه وابسته به شرق، شوروی، که ان شاء الله

تعالی به خدا و رسول خدا و امام زمان وابسته است و به‌طور قطع و یقین، پشت کردن به این

سیاست بین المللی اسلام، پشت کردن به آرمان مکتب اسلام و خیانت به رسول خدا- صلی الله

علیه و آله وسلم - و ائمه هدی - علیهم السلام - است و نهایتاً مرگ کشور و ملت ما و تمامی

کشورهای اسلامی است و کسی گمان نکند که این شعار، شعار مقطعی است که این سیاست،

ملاک عمل ابدی مردم ما و جمهوری اسلامی ما و همه مسلمانان سرتاسر عالم است. چرا که شرط

ورود به صراط نعمت ، حق برائت و دوری از صراط گمراهان است که در همه سطوح و جوامع اسلامی

باید پیاده شود. مسلمانان بعد از شرکت در راهپیماییهای برائت و اعلان همبستگی با ملت دلاور ایران،

باید به فکر رمی استعمار از کشورها و سرزمینهای اسلامی خود باشند و برای بیرون راندن جنود

ابلیس و برچیدن پایگاه‌های نظامی شرق و غرب از کشورهای خود تلاش نمایند و نگذارند دنیاخواران از

امکانات آنان، در جهت منافع خود و ضربه زدن به کشورهای اسلامی استفاده کنند که این بزرگترین ننگ

و عار کشور و سران ممالک اسلامی است که بیگانگان به مراکز سرّی و نظامی مسلمانان راه پیدا کنند.

مسلمانان از هیاهو وطبلهای توخالی و تبلیغاتِ ظالمانه نهراسند که کاخها و

قدرتهای نظامی و سیاسی استکبار جهان، همانند لانه عنکبوت سست و در حال فرو ریختنند.  

صحیفه امام خمینی » جلد 20 » صفحه 319 


نظر

میدان‌داری باطل در سقیفه

با شهادت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله باطل در چهره نقابداران منافق و دو چهره و با استفاده

از ساده‌پنداری و کوتاه فکری امت اسلامی، میدان‌دار سیاست و رهبری اجتماعی گردید و چهره

شاخص حقیقت، امیرمؤمنان علیه‌السلام را به انزوا برد. حق‌خواهی آن حضرت که با ولایت خویش

«فصل الخطاب» بودند و در جایی از حق به خاطر مصلحت و سازش با دیگران کوتاه نمی‌آمدند، سبب

ریزش بسیاری از خواص دنیاطلب و اهل هوس و تمایلات نفسانی و جدایی آنان از آن حضرت گردید.

سه عامل یاد شده تجربه توفیق حکومت اهل بیت عصمت علیهم‌السلام و

اجرای صحیح دین را تا زمان ظهور، از جهانیان سلب کرد.

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در زمان خود توانستند دین حق را جایگزین باطل نمایند و این بنای

حقیقی را برای همیشه مستحکم و ماندگار سازند؛ اما چون مجال دگرگونی ریشه‌ای تمامی

افکار و سنت‌های ناصواب اجتماعی را نیافتند، باطل تنها از صحنه ظاهری اجتماع ساقط شد و

در باطن، به توطئه و طراحی کودتای سقیفه رو آورد و باطل برای مدت 25 سال میدان‌دار تمامی

جامعه مسلمانان گردید. با حکومت امام علی علیه‌السلام ، ایشان تمامی همت خود را بر افشای

چهره‌های باطل و پیرایه‌ها و بدعت‌های آنان گذاشتند. آن حضرت علیه‌السلام توانستند در مدتی

کوتاه، ترنمی از اسلام ناب محمّدی و احکام اجتماعی آن را در جامعه شکل بخشند و بسیاری از

زنگارها و پیرایه‌هایی که در 25 سال گذشته بر اسلام وارد شده بود را بزدایند و چهره زیبای عدالت

و مهربانی حق را برای اندک زمانی ظاهر سازند و این ناموس خلقت را از پرده غیبت به در آورند.

امام علی علیه‌السلام طعم شیرین صداقت و درستی را در کوتاه‌ترین مدت در کام بشر نهاد و برای

آشکار ساختن حق و مسیر حقیقت بسیار کوشیدند. البته جبهه باطل، در برابر اقدامات حق‌طلبانه

آن حضرت علیه‌السلام ، سه جنگ بزرگ را بر ایشان تحمیل کرد. افسوس که حضرت علیه‌السلام با

افرادی مواجه بودند که بعد از صدها استدلال و برهان می‌گویند: یا علی، دیر آمدی و اگر زودتر

می‌آمدی، با تو بیعت می‌کردیم. صاحبان چنین استدلالی که از زندگی جز چهره گذرای آن را نمی‌بینند،

(38)

نباید جز شومی فرجامی داشته باشند؛ هرچند افرادی مثل سلمان، ابوذر، مقداد و عمار، در میان

آنان باشند؛ زیرا آنان در مقابل عملی انجام شده قرار می‌گیرند و نمی‌توانند کاری جز تأسف و سکوت داشته باشند

 

 


نظر

اربعین

ویژگی های سنت پیاده روی در اربعین

گرچه زیارت پیاده حضرت سیدالشهدا(ع) اختصاص به اربعین ندارد و همیشه مستحب است،

اما سنّت پیاده روی در زیارت اربعین ویژگی هایی دارد؛ که دو مورد مهم آن از این قرار است:

  1. 1. اولین زائر زیارت امام، با پای پیاده به زیارت موفق شد. مردم به صحابی جلیل القدر
  2.  جابر بن عبدالله انصاری اقتدا می کنند و از سوی دیگر در حدیث شریف امام حسن 
  3. عسکری(ع) زیارت اربعین از نشانه های مؤمن شمرده است. امام می فرماید:

«عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِینَ وَ زِیارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ

وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم»؛ علامت مؤمن پنج چیز است: 51 رکعت نماز واجب و

مستحب؛ زیارت اربعین؛ انگشتر به دست راست کردن؛ پیشانی بر خاک سودن (مهر) و بلند

گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.

  1. 1. در اربعین، اهل بیت امام(ع) پس از تحمل رنج ها و آزار فراوان از شام به کربلا
  2.  بازگشتند. شیعیان در تأسی به اهل بیت(ع) در این روز پیاده به زیارت مشرف می شوند.
  3.  در شریعت اسلامی، مستحب بودن پیاده روی با پای برهنه یا بدون آن در چند مورد 
  4. وارد شده است.
  5. 2. استحباب پیاده روی به سوی مساجد؛
  6. 3. استحباب پیاده روی در تشییع جنازه؛
  7. 4. استحباب پیاده روی امام هنگام رفتن به مصلا در نماز عید؛
  8. 5. استحباب پیاده روی برای حج و عمره؛
  9. 6. استحباب پیاده رفتن به رمی جمرات؛
  10. 7. استحباب پیاده رفتن به زیارت مؤمن.

بنابراین، پیاده روی در فرهنگ فقه نیز ناشناخته نیست و نظایری دارد که یکی از آنها پیاده

روی برای زیارت قبور ائمه(ع) است و ما در ادامه، ادله استحباب آن را در زیارت امام حسین

و دیگر ائمه(ع) بیان می کنیم و یادآور می شویم که ثواب آن، از زیارت در حال سواره بیشتر

است؛ بلکه خواهیم دید برخی روایات تصریح می کنند که با پای برهنه استحباب دارد و استحباب

پیاده روی، ویژه روز اربعین نیست و در بقیه مناسبت ها و ایام سال نیز جریان دارد.

دلیل اوّل: روایات ثواب زیارت با پای پیاده

ابتدا احادیث استحباب پیاده روی برای زیارت امام حسین(ع) را مرور می کنیم و سپس به

روایات استحباب زیارت پیاده دیگر امامان(ع) می پردازیم.

روایات استحباب پیاده روی در زیارت امام حسین(ع)

 1. محمد بن الحسن باسناده (وسائل الشیعه، ج 14، ص 439)

  1. 2. و عن ابیه عن سعد (همان، ص 440)؛
  2. 3. و عن علی بن الحسین بن بابویه (همان)؛
  3. 4. و عن ابیه، عن الحسین بن الحسن بن ابان (همان، ص 441)؛
  4. 5. و فی روایة اخری (کامل الزیارات، ص 256)؛
  5. 6. (وسائل الشیعه، ج 14، ص 441)؛
  6. 7. و عن محمد بن جعفر الزرار (کامل الزیارات، ص 257)؛
  7. 8. عن جعفر بن محمد، انه سئل عن الزائر لقبر الحسین(ع) (وسائل، ج 14، ص 485).

فراوانی این احادیث و راویان متعدد آنها ما را از بحث در مورد سند آنها بی نیاز می کند؛

زیرا سبب اطمینان به صدور روایات می شود و پاداش های زیر را برای زائر پیاده برشمرده

است:

  1. 1. در هر گام، برای او حسنه ای مکتوب می شود و سیئه ای از او محو می گردد و
  2.  درجه ای به او داده می شود.
  3. 2. در هر گام، هزار حسنه دارد. هزار سیئه از او برطرف می گردد و هزار درجه به 
  4. او می بخشند.
  5. 3. در هر قدمش ثواب حج مقبول با آداب آن دارد.
  6. 4. در هر گام، از ثواب آزاد کردن یک بنده از فرزندان اسماعیل(ع) بهره مند می شود.

سنت ارزشمندی که این اندازه ثواب دارد، بدون شک از مستحبات مؤکّد است.

ادامه مطلب...

نظر

آدرس کانال تلگرامباعرض سلام خدمت دوستان عزیز 

 

آدرس کانال تلگرام من با عنوان « نکات اخلاقی عرفانی » با آدرس 

https://telegram.me/akhlaq       در خدمت شماست . منتظر بازدید شما عزیزان هستم 

فرارسیدن هفتم ماه صفر که مصادف است با شهادت دومین  امام شیعیان

امام حسن مجتبی علیه السلام برشما عزیزان تسلیت باد  

 

 


نظر

 

خصوصیات سخن حق

سخن از "حق" گفتن‌، بسیار سهل است‌، لکن عمل کردن به حق‌، بسیار سخت می‌باشد.

به تعبیری دیگر حق در مقام گفتار‌، به راحتی بر زبان جاری می‌شود‌، ولی در مقام کردار‌، بسیار

دشوار محقق می‌گردد. چه بسیارند افرادی که ادعای تسلیم در برابر حق و حرکت برمدار

حقیقت می‌کنند‌، اما وقتی پای رفتار به میان آید از حق سر می‌پیچند و بر مدار نفس می‌چرخند.

اگر بخواهیم این واقعیت را به صورت ملموس و مشهود بیابیم‌، باید در عرصه فعالیت‌های اجتماعی

و سیاسی دقت روا داریم.

زیرا در این عرصه هاست که مواجهات و تعاملات شدت و فزونی دارد و حق به صورت ارائه دیدگاه‌ها

و انتقادات و نمایاندن معایب و کاستی‌ها در حوزه فعالیت‌ها و مدیریت‌ها چهره ظاهر می‌سازد.

آنچه در ذیل تقدیم خوانندگان می‌کنیم اثری است کوتاه از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری

که خصوصیات حق را از دیدگاه  امیر المومنین علی(علیه السلام)معرفی می‌کند و ذخیره‌ای از

شناخت و بینش برای حاکمان و مردم جامعه به وجود آورد. 

امیرالمومنین علی(علیه السلام)می‌فرماید: «از خصوصیات حق این است که به نفع احدی جاری

نمی‌شود مگر آنکه علیه او نیز جاری می‌شود‌، و علیه کسی جاری نمی‌شود مگر آنکه به نفع او

نیز جاری می‌شود» (نهج البلاغه‌، خطبه 214) یعنی حقوقی که در میان مردم جریان دارد متبادل

است‌، یک طرفی نیست‌، دو طرفی است؛ چنین نیست که مثلاً بعضی صرفاً به عهده دیگران حقوق

داشته باشند ولی خودشان از دیگران حقی برعهده نداشته باشند.

مثلاً پدران و مادران بر فرزندان حقوقی دارند که واجب‌الرعایه است ولی نباید چنین تصور کرد که این

حقوق یکطرفی است و تنها پدران و مادران هستند که بر اولاد حقوقی دارند؛ اولاد نیز حقوقی بر

پدران و مادران دارند‌، بلکه در مرحله اول حقوق فرزندان تعلق می‌گیرد و در مرحله دوم حقوق پدر و مادر‌،

زیرا طفل هنوز که کودک است صرفاً یک مس?لیتی است بر دوش پدر و مادر و خودش هنوز توانایی

مسئولیتی را ندارد. و همچنین معلم و متعلم‌، استاد و شاگرد: به موازات حقوقی که استاد بر شاگرد

دارد از حق‌شناسی و احترام و ادب و دوست داشتن و اطاعت کردن‌، شاگرد نیز حقوقی بر معلم دارد

از حسن تعلیم و تربیت و مراقبتها و دقتها و حسن عمل و غیره. و همچنین است زن و شوهر‌، هر کدام

بر دیگری حقوقی دارند. هر کسی که فکر می‌کند به گردن دیگری حقی دارد‌، در همان حال

باید بداند مدیون او هم هست.