فاطمه زهرا سلام الله علیها معیار حق وباطل
معیار سنجش حق و باطل
دسته ی دیگر از روایات، روایاتی است که آن گرانمایه ی عصرها و نسلها
را معیار حق و باطل و میزان سنجش درست و نادرست عنوان می دهد.
او را میزان خشنودی و ناخشنودی خدا میخواند و بدین وسیله او را از کسانی
قرار میدهد که در هال های از قداست و عصمت و مصونیت است و در
ساحت مقدسش خطا و اشتباه نیز راه ندارد؛ چرا که خشنودی و ناخشنودی
خدا همواره بر اساس حق و واقعیت به دست میآید. خدا هرگز از کارهای
ناروا و باطل خشنود نمیگردد، گرچه دیگری خشنود گردد و از کار خوب و
شایسته نیز ناخشنود نمیشود، گرچه دیگری از آن ناخشنود شود. لازمه
این دو نکته، مصونیت فاطمه علیهاالسلام از خطا و اشتباه است و معیار
بودن آن بانوی بانوان.
این روایات شگفت انگیز را انبوهی از دانشمندان اهل سنت طی چهارده
قرن در کتابهای خویش آوردهاند.
پیامبر گرامی فرمود:
«یا فاطمه ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک.»
«فاطمه جان! خداوند از ناخشنودی تو از فرد و جامعه و نظام و عملی
ناخشنود میگردد و از خشنودی و رضایت تو خشنود.»
و نیز فرمود:
«فاطمه بضعه منی من اغضبها فقد اغضبنی.» [1] .
«فاطمه پارهی تن من است. هر کس او را به خشم آورد، مرا خشمگین
ساختهاست.»
و فرمود:
«فاطمه بضعه منی یوذینی ما اذاها.» [2] .
«فاطمه پاره ی تن من است. هر آنچه او را اذیت و آزار رساند، مرا اذیت
و آزار رسانده است.»
و فرمود:
«فاطمه بضعه منی یقبضنی ما یقبضها و یبسطنی ما یبسطها.» [3] .
«فاطمه پاره ی تن من است. هر چه او را دلگیر سازد، مرا دلگیر ساخته
و آنچه او را شادمان سازد، مرا شادمان ساخته است.»
روشن است که این مقام والا با انسانی که هر لحظه تحت تاثیر عواطف،
احساسات، تمایلات، کششها، جاذبهها، دافعه ها و دیگر آفتهاست،
نشاید و این تنها با مقام عصمت و ولایت راستین و آسمانی سازگار است؛
درست بسان ولایت پیامبر و امامان نور و نه دیگران.
ذکر این نکته لازم است که این روایات را علامه ی امینی از دهها نفر از
دانشمندان اهل سنت که همگی در کتاب های خویش آوردهاند، نقل میکند.
________________________________________
[1] خصائص نسایی، ص 35?
[2] مسند احمد، ج 4، ص 328?
[3] مسند احمد، ج 4، ص 323